Nog leuker is het om je kind te laten spelen met materialen zonder vaste vorm (het zogenaamde ‘Sensopatische spel’). Je kind leert dan voelen en bijvoorbeeld materialen herkennen op basis van tast, reuk of smaak. We geven je hieronder 40 materialen waarmee je, samen met je kind, op ontdekking kan!
- Papier uit de papierversnipperaar
- Herfstmaterialen; bladeren, eikels, kastanjes, dennenappels
- Rijst (eventueel gekleurd met ecoline)
- Ongepopte popcorn
- Gedroogde bonen (allerlei)
- Vers gemaaid gras
- Water gekleurd met ecoline of voedselkleurstof
- Tuinaarde, zaadjes, bolletjes, tuingereedschap en tuinhandschoenen
- Vogelzaad
- Acht delen bloem, één deel babyolie (zogenaamd ‘cloud dough’, voelt heerlijk zacht en kan toch gemodelleerd worden)
- Fijn zand, schelpjes in allerlei kleuren, gouden munten, een schatkist, een schep en een zeef. Oh, en een schatkaart natuurlijk!
- Groene papiersnippers, gekleurd hooi, paaseieren, plastic eieren die je gevuld hebt met allerlei materialen, paashaasjes, kuikentjes en (plastic) bloemen
- Zand, maïskorrels, plastic of houten boerderijdieren, een boerderijtje en machines
- Water, aquarium steentjes, plastic vissen, een lelieblad, plastic kikkers, badeendjes en andere vijverbewoners
- Modder
- Scheerschuim
- IJsblokjes en water
- Kiezelstenen en zand (en het prentenboek van Max en de Toverstenen)
- Tuinaarde, bladeren, plastic insecten
- Fijn zand, flesjes met een dunne hals, een lepel
- Water, afwasmiddel, glycerine en verschillende materialen om bellen mee te blazen (een stokje met een lus van touw, verschillende vormen van ijzerdraad). Leuk voor buiten!
- Restmaterialen (rietjes, papier, karton, stof, wol, etc) en schaartjes
- Water, kleuterlijm en knikkers
- Macaroni, gekleurd met ecoline in alle kleuren van de regenboog
- Eierdozen die aan stukken gescheurd zijn (en natuurlijk wat hele eierdozen die de kinderen zelf kunnen scheuren)
- Spliterwten, trechters en potjes
- Cloud dough (zie nummer 10), gekleurd met ecoline of voedselkleurstof, houten ijsstokjes, plastic ijshoorntjes en een ijsschep
- Een bak met water, ingegraven in het zand (zodat je een vijver krijgt)
- Zand, stenen, plastic dinosaurussen, nep-bomen (gemaakt van wc-rolletjes, keukenrollen en groen papier als bladeren)
- Houten of plastic hekken (bijvoorbeeld van Playmobil of Lego), dierentuin dieren, fijn zand, gedroogde bonen
- Fijn zand, kleine metalen voorwerpjes en magneten
- Zand, steentjes en een vergrootglas
- Een groot blok ijs, zout in een strooibusje, druppelaars (je weet wel, van de neusdruppels) met gekleurd water
- Wattenbollen, snippers wit papier, witte piepschuimbollen in verschillende groottes (je kunt ze op elkaar zetten als sneeuwpop, door ze vast te prikken met een satéprikker
- Fijn zand en gedroogde lavendel
- Repen stof met verschillende texturen
- Aquarium steentjes, knikkers en zaklampen
- Gedroogde pasta
- Vulschelpen
- Veren
Over Lijfelijk ontdekken en sensomotorisch ontwikkeling
Wanneer we het hebben over lijfelijk ontdekken hebben we het over de sensomotorische ontwikkeling van kinderen. Sensopathisch spel is de benaming voor het spelen met materialen zonder vaste vorm zoals zand, water, klei, verf, enzovoorts. Dit spel ontstaat al tijdens de babyperiode en ontwikkeld zich door in de peuterleeftijd. Jonge kinderen leren veel van het spelen met deze materialen, ze leren niet alleen het materiaal goed kennen en wat je ermee kan doen, ze leren ook veel over zichzelf. Vind ik dit fijn? Wat vind ik niet fijn? Vaak is sensopathisch spel rustgevend en kunnen kinderen terwijl ze het materiaal aan het ontdekken zijn allerlei emoties en gebeurtenissen verwerken. Daarnaast oefenen ze hun grove en fijne motoriek tijdens het spelen. Bij sensopathisch spel staan de zintuigen centraal: het voelen, zien, horen ruiken en proeven.